Teemaviikkoja ja kilpailuja

Lukuvuoteen mahtuu valtava määrä erilaisia teemaviikkoja ja kilpailuja, joita olisi mukava hyödyntää omassa opetuksessaan. Parina viime vuonna olen onnistunut jo joitakin niistä toteuttamaan.

Tänä vuonna ensimmäisenä teemaviikkona oli uutisten viikko (31.1.–4.2.2022). Oppilaat tekivät omat tunnukset paikallislehtemme lukemista varten ja samalla he saivat lukuoikeuden myös Aamulehteen ja Helsingin Sanomiin. Kasiluokkalaiset kirjoittivat jo edellisellä viikolla mielipidekirjoituksia paikallislehteen ja uutisten viikolla saimme lukea niitä lehden nettisivuilta. Mikä parasta, osa niistä oli noussut päivän luetuimpien juttujen listalle ja niitä olivat lukijat käyneet kommentoimassa. Mielipidekirjoitukset käsittelivät kouluruokaa, yleisten vessojen käyttöä, kaavoitusta ja muita paikallisia kehittämiskohteita. Ne kaikki löytyivät myös loppuviikon paperilehdestä.

Heti uutisten viikon perään vuorossa oli mediataitoviikko (7.14.2.2022). En ensin hoksannut, että se on todellakin heti uutisten viikon perään, vaan kuvittelin sen alkavan vasta maaliskuun 7. päivä. Seitsemäsluokkalaisten kanssa tutustuimme uutisten viikolla erilaisiin juttutyyppeihin. Toimittaja Matti Kuusela oli kirjoittanut kolumnin siitä, kuinka voimattomia vanhemmat ja opettajat ovat nuorten puhelimen käytön suhteen (AL 30.1.2022). Hän oli edellisen laajemman juttunsa yhteydessä haastatellut nokialaisia koripallon pelaajia ja oivaltanut, että nuoret itsekin ahdistuvat omasta puhelinriippuvuudestaan. Kuusela sai siitä ajatuksen, että nuorten pitäisi valistaa toisiaan ja mielellään jo alakouluiässä.

Päätimme siis ottaa Kuuselan vinkistä vaarin ja toteuttaa tällaisen pienimuotoisen valitustuskampajan. Toinen seiskaluokistani laati yläkoulun oppilaille ja opettajille kyselyitä, joiden tuloksista he tekevät tietoiskuja. Toinen porukka laati omat kyselynsä alakoululaisille ja osa heistä teki valitusjulisteita puhelimen käytöstä. Niistä tuli todella hienoja. Nyt vain jännityksellä odotamme, ovatko oppilaiden entiset luokanopettajat jakaneet kyselyä kouluillaan. He nimittäin saivat viime perjantaina sähköpostia yhdeltä entiseltä oppilaaltaan.

Helmikuun alussa käynnistyi vuoden tauon jälkeen Kaikki kuvaa -kilpailu. Toivottavasti tänä vuonna meidän koulustamme osallistuu ainakin muutama elokuva. Aikaisempina vuosia minä en ole osannut edes mainostaa kyseistä kilpailua. Tämän vuoden teema on mielenterveys ja se sopii mainiosti kahdeksasluokkalaisten monialaisten hyvinvointiteemaan. Siksi kasiluokkalaiseni saavat maaliskuun aikana toteuttaa myös pienen elokuvaprojektin aiheesta. Kirjoittelen tuosta hyvinvointikokonaisuudesta myöhemmin lisää. Kaikki kuvaa -sivustolta löýtyy hyvää materiaalia omien elokuvien tekemisen avuksi. Hyödynsin tuota sivustoa viime syksynä seiskaluokkalaisten valinnaiskurssilla.

Tänä vuonna kirsikkana kakun päällä on nuorille suunnattu Minun Nokiani -valokuvakilpailu. Se on Alfred Kordelinin Nokian kaupungin rahaston järjestämä kilpailu, jossa on sangen huomattavat rahapalkinnot. Kilpailuaika päättyy 20.2. 2022.

Leave A Comment