Ysien nykykirjallisuustyö
Aloitimme syksyllä ysien kanssa nykykirjallisuustyön. Työssä on kuusi vaihetta:
1. Valitse yksi kirjailija ja yksi hänen teoksensa, jonka AIHE kiinnostaa sinua.
2. Tee valitsemastasi kirjailijasta REFERAATTI.
3. Kirjoita valitsemasi teoksen aiheesta POHTIVA ESSEE.
4. Kirjoita samasta aiheesta MIELIPIDEKIRJOITUS.
5. Lue valitsemasi teos ja kirjoita siitä ESITTELY annettujen ohjeiden pohjalta.
6. Kokoa töistäsi PORTFOLIO / TUTKIELMA
Neljä ensimmäistä vaihetta tehtiin oppitunneilla syyslukukaudella.
Teoksen esittelyn kirjoittaminen aloitettiin kevätlukukauden alussa ja valmiit työt pitäisi olla valmiina ennen hiihtolomaa.
Esittelyn kirjoittamiseen on kaksisivuiset ohjeet, joita pitää noudattaa kirjaimellisesti. Ohjeet löytyvät täältä.
Laadin pisteytyksen siten, että ensimmäisen sivun tehtävistä voi saada arvosanaksi kuusi (6), jos vastaukset ovat tarpeeksi kattavia.
Toisen sivun tehtäviin vastaaminen on haastavaa jopa kiitettäville oppilaille. Annoinkin luvan käyttää esim. kirjallisuusblogeja esim. teoksen kielellisten piirteiden analysoimiseen, kunhan oppilaat vain kertovat avoimesti, kenen tekstiä lainaavat ja laittavat linkit näkyviin.
Oppilaat saavat myös kuunnella teokset äänikirjoina, mutta siinäkin tapauksessa heidän täytyy ainakin selailla kirjaa, jotta he osaavat vastata kaikkiin kysymyksiin. Tarvittaessa voin ladata oppilaalle äänikirjan kuunneltavaksi Celia-palvelusta, johon olemme hankkineet koulun yhteisen käyttäjätunnuksen.
Nyt loppuvaiheessa sallin jopa elokuvaversion katsomisen, mutta huomautin, että pelkästään elokuvaa katsomalla ei voi vastata kaikkiin kysymyksiin.
Osa oppilaista on lukenut jo teoksen, mutta osalle kiusaus jättää koko tehtävä tekemättä on suuri. Siksi sallin myös nämä ns. kepulikonstit, jotta jokainen perehtyisi teokseensa edes pintapuolisesti.
Oppilaiden tuotosten lukeminen on ollut miellyttävää, sillä he ovat valinneet erilaisia teoksia. Kirjailijaluettelon laatimiseen sain apua Facebook-ryhmistä ja tätä listaa voi edelleen muokata. Lista löytyy täältä.
Tämä työ, kuten kaikki omassa opetuksessani on jatkuvan myllerryksen kohteena, mutta ainakin tämän vuotisten kokemusten pohjalta aion toteuttaa vastaavan kokonaisuuden myös ensi vuoden ysiluokkalaisteni kanssa.
Mikäli löysitte tästä jotain omaan opetukseenne sopivaa, testatkaa ja jakakaa omia kokemuksianne esim. Facebook-ryhmässä.