Innostutaan ilmiöistä!
Educa-reissun jälkeen en ole malttanut pitää suutani kiinni työpaikalla. Olen paasannut luokasta lähtemisestä, ilmiöistä ja integraatiosta. Ilokseni esimieheni otti heti kopin puheistani ja alamme jo ensi kuussa pohtia, miten ilmiöpohjaista oppimista voisi tosissaan aloitella koulussamme.
Tästä innostuneena aloin suunnitella toimivaa vuosikellopohjaa integraation suunnittelua varten. Löysin lähes vuoden vanhasta älytykistäni uusia ominaisuuksia ja innostuin leikkimään silläkin pitkälle iltapäivään. Innostuminen on todella valtava voimavara!
Idea on erittäin yksinkertainen. Suunnittelu kannattaa aloittaa pohtimalla eri oppiaineille yhteisiä ilmiöitä. Varsinaisia ilmiöaineita ovat historia, yhteiskuntaoppi, biologia, maantieto, fysiikka, kemia, terveystieto, uskonto ja et. Näiden aineiden opettajat voivat keskenään aluksi pohtia, mitä ilmiöitä he milläkin vuosiluokalla haluavat nostaa esiin. He voivat kirjata omat ideansa omaan vuosikelloonsa.
Äidinkieli, vieraat kielet, matematiikka, liikunta, käsityö, kuvaamataito ja musiikki ovat välineaineita, joiden opetuksessa voidaan hyödyntää näitä ilmiöitä ja antaa niille muoto. Vaihtoehtoja on lukemattomia määriä ja kukin opettaja voi vapaasti miettiä, miten ilmiöitä hyödynnetään omassa opetuksessa.
Kevätlukukauden lopussa opettajat kokoontuvat tulevaa lukuvuotta. He kirjaavat yhdessä vuosiluokan vuosikelloon, mitä ja miten ilmiöitä kussakin jaksossa käsitellään. Olisi suotavaa, että opettajat muodostaisivat tiimejä, jotka opettaisivat suunnilleen samassa kokoonpanossa eri luokkia. Tämä vaatii koulun johdolta suunnittelua. Tiimit tekisivät keskenään yhteistyötä ja jakaisivat toisilleen esim. toimivia käytänteitä. Tiimien kokoonpanoa voidaan muuttaa sopivin väliajoin, jotta kaikki joutuisivat toimimaan yhteistyössä kaikkien kanssa eikä koulun sisälle synny klikkejä.
Mikäli teillä on tämäntyyppinen systeemi jo käytössä, kommenttisi ovat enemmän kuin tervetulleita.
Facebookissa aiheeseen kannattaa tutustua täällä tai täällä.