Leppoisaa meininkiä
Uusi lukukausi on käynnistynyt oikein leppoisissa tunnelmissa. Ilokseni huomasin, että olin suunnitellut valmiiksi ensimmäisten kouluviikkojen tuntisuunnitelmat jo ennen joululomaa. Työhön paluu oli sen vuoksi sopivan pehmeä.
Ysit alkoivat kirjoittaa TET-raportteja. Valitettavasti koulun verkkoyhteydet tökkivät pahasti eikä osa päässyt kirjautumaan lainkaan Office365:een. Pari ensimmäistä oppituntia meni täysin harakoille, mutta onneksi vika on nyt korjattu ja hommat etenevät suunnitelmien mukaan.
Kasien kanssa jatkoimme lapsi ja sota -teemalla. Ensimmäisillä tunneilla perehdyimme suomalaisiin sotalapsiin ja seuraavaksi alamme käsitellä Äideistä parhain -elokuvaa.
Seiskojen kanssa aloitimme kieliopilla. Aluksi opiskelemme hieman sanaluokkia ja perehdymme sitten tarkemmin nomineihin ja sijamuotoihin. Etenemme tuttuun tapaan eli teemme paljon soveltavia kirjallisia harjoituksia.
Tunnelma oppitunneilla on ollut erittäin hyvä. Oppilaat tietävät, että jokainen tunnilla tehty työ kartuttaa omaa plussatiliä, joten aika kannattaa käyttää mahdollisimman tehokkaasti työntekoon. Samalla kun oppilaat tekevät töitä, olemme voineet keskustella ajankohtaisista asioista ja esimerkiksi TV:n dekkarisarjoista.
Olen aloitellut jo omaa luku-urakkaani. Seiskat saivat tehtäväkseen kirjoittaa tarinan, kasit tekevät lapsi ja sota -työn yhdestä lukemastaan kirjasta ja ysit analysoivat itse valitsemansa suomalaisen nykykirjailijan teoksen. Lisää luettavaa tulee koko ajan esim. ysien TET-raportit, työhakemukset ja ansioluettelot ja kasien sotalapsitiivistelmät. Pyrin siihen, että jään joka päivä työajan jälkeen korkeintaan kahdeksi tunniksi luokkaani lukemaan oppilastöitä. Tänään pöydälläni odottelee jo muutama seiskojen tarina ja kirjatyömoniste ja tänään samaan pinoon kertynee ainakin 20 kasien sotalapsitiivistelmää. Osan töistä käyn läpi hyväksytty / täydennettävä -merkinnöillä, osan töistä pisteytän. Kuulostaa työläältä, mutta käytännössä se ei sitä ole.
Oikein hyvää kevätlukuvuotta kaikille!