Kasiluokan äikkä on kivaa!

Olen aina tykännyt opettaa äidinkieltä kasiluokille. Kokonaisuus on monipuolinen ja aikaa on yleensä riittävästä paneutua tärkeisiin asioihin. Mikä parasta, kasien kanssa yleensä ehtii hyvin kokeilla myös kaikkia uusia juttuja.

Kasiluokkien opetusjärjestys on pysynyt samanlaisena useamman vuoden, joitain pieniä muutoksia olen saattanut tehdä.

Kirjoittaminen

Myös kasit aloittavat syksyllä urakkansa kirjoittamisella. Kertaamme pää- ja sivulauseen ja vähän kielenhuoltoa. Harjoittelemme aloitus-, käsittely- ja lopetuskappaleiden rakentamista ja kirjoitamme yhden kunnon otsikkoaineen.

Kirjoitelman jälkeen käymme läpi kirjallisuustermistöä ja teemme yhdessä yhden novelliarvion malliksi. Elokuun loppupuolella alkaa Luetko sinä -kampanja, johon olen ilmoittanut molemmat kasiluokkani.

Novelliarvioiden jälkeen jatkamme vielä tekstilajien parissa. Perehdymme mm. uutisiin ja tutustumme kielen keinoihin. Kirjoitamme mm. sadusta uutisen. Luemme myös runoja ja kuuntelemme rap-lyriikoita ja teemme pieniä luovan kirjoittamisen harjoituksia. Tähän ensimmäiseen kokonaisuuteen olen arvioinut kuluvan noin kuusi viikkoa.

Oppilaat saavat luettavakseen jonkun omavalintaisen dekkarin, joka pitää olla luettuna syysloman jälkeen.

Kielioppia

Syyskuun lopulla alamme opiskella moduksia. Aikaisemmasta poiketen aion lähestyä asiaa mahdollisimman käytännönläheisesti. Aluksi toki kertaamme huolella verbiopin, jotta kaikilla on käsitys siitä, mikä on persoonamuotoinen verbi ja miten se taipuu eri aikamuodoissa. Sen jälkeen teemme paljon pieniä kirjoitusharjoituksia, joissa oppilaat voivat tutustua moduksiin käytännössä. Tämän jakson aion toteuttaa omatahtisena opiskeluna, jotta minulle jää aikaa auttaa henkilökohtaisesti, mikäli tehtävät jollekulle ovat hankalia.
Tämän jakson aikana oppilaat tekevät pieniä pistokokeita, jotta näen, kuinka asiat on opittu. Lopuksi pidän moduksista kokeen ennen syyslomaa. 

Vaikuttava kirjoittaminen

Syysloman jälkeen palaamme taas tekstilajien pariin. Syysloman jälkeen vuorossa on vaikuttava kirjoittaminen. Harjoittelemme sekä kirjeen, vastineen  ja yleisönosastokirjoituksen laatimista. Tähän kirjoitusjaksoon ajattelin käyttää korkeintaan kolme viikkoa. 

Kirjallisuus

Marraskuun alussa aloitamme kirjallisuuden opiskelun. Kertaamme ensin hieman fiktiivisen ja faktatekstin eroja. Sitten sukellamme dekkareiden maailmaan. Viime vuonna huomasin, että opettajajohtoinen työskentely oli tälläkin jaksolla tullut tiensä päähän, joten minun on kehiteltävä joitain mielenkiintoisia tapoja, joilla oppilaat voisivat perehtyä eri dekkarityyppeihin. 
Oppilaat ovat lukeneet viimeistään syyslomalla jonkun vapaavalintaisen dekkarin ja tekevät siitä kirjallisen työn. Oppilaat saavat myös tehtäväkseen kirjoittaa ihan oman dekkaritarinansa ensimmäisen luvun. Aikaa tähän jaksoon olen varannut kolmesta neljään viikkoon.

Lapsi ja sota -teema

Tämä on ehdottomasti yksi kasiluokan lempikokonaisuuksistani. Mahdollisuuksien mukaan toteutan tämän osion yhteistyössä historian opettajan kanssa tai ainakin kerron luokan historian opettajalle, että käsittelemme sotaan liittyvää kirjallisuutta äidinkielentunneilla. 
Aluksi tutustumme suomalaisten sotalapsien elämään. Keskustelemme aiheesta ja luemme taustatietoa sotalapsista ja oppilaat tekevät yhdestä artikkelista referaatin. Tutustumme yhdessä Äideistä parhain -elokuvaan ja käymme läpi Eeron kohtalon sotalapsena. Lopuksi kirjoitamme ohjatun kirjoitelman sotalapsista. Olen käsitellyt tätä työtä aikaisemmin tässä postauksessa, tarkemmin sen loppuosassa. 

Oppilaat saavat valita joululomaksi itselleen yhden vapaavalintaisen sota-aiheisen kaunokirjallisen teoksen, mielellään romaanin. Oppilaiden täytyy lukemisen aikana tai sen jälkeen tehdä neljä pientä kirjallista työtä. Heidän tulee laatia lyhyt ja ytimekäs tiivistelmä siitä sodasta, jota teos käsittelee. Toisekseen heidän tulee kirjoittaa pieni uutinen jostakin kirjan tapahtumasta. Heidän täytyy kirjoittaa kirje jollekin kirjan päähenkilölle ja lopuksi tehdä lyhyehkö tavallinen kirjaesittely.

Lopuksi esittelen oppilaiden valitsemat kirjat koko luokalle. Luen koko luokalle oppilaitten kirjoittamat kirjeet ja uutiset jne. Olen varannut Lapsi ja sota -teeman käsittelyyn kevätlukukauden alusta kolmisen viikkoa.

Lisää kielioppia

Helmikuun alussa alamme käsitellä lauseoppia. Tavoitteena on opiskella asia mahdollisimman käytännönläheisesti ja erilaisten kirjoitusharjoitusten kautta. Ajattelin kokeilla tässäkin omatahtista opiskelua, niin että nopeimmat saavat tehdä töitä omaan tahtiin ja pistokokeilla testaan, kuinka he ovat oppineet asian, ja hitaimmat etenevät minun kanssani osittain opettajajohtoisesti. Käytin tällaista systeemia edellisenä vuotena näiden samojen oppilaiden kanssa ja siksi uskalla toteuttaa saman systeemin nyt kasiluokan sisältöjen kanssa. Kirjoittelen tästäkin kokeilusta myöhemmin keväällä lisää.
Lauseopistakin pidän lopuksi perinteisen kokeen, toki olen saanut tietoa oppilaiden osaamisesta myös harjoitustöiden ja pistojenkin avulla. 
Lauseoppiin ajattelin käyttää aikaa nelisen viikkoa. 

Ja lisää kirjallisuutta

Hiihtoloman jälkeen alamme käsitellä kauhua, fantasiaa ja scifiä. Ilmeisesti annan oppilaille jo hyvissä ajoin tammikuun alussa kirjalistat, joista he voivat valita mieleisensä genren ja siihen kuuluvan teoksen. 

Ilmeisesti aion osan tästä jaksosta käydä läpi opettajajohtoisesti ja teettää sitten oppilailla erilaisia pieniä ryhmätöitä. Edellisenä vuotena oppilaat tekivät hienoja esityksiä erilaisista kauhukirjallisuuden hahmoista Kauhugalleriaan, jonka olin luonut Padletiin. 
Fantasiakirjallisuudessa käsittelemme tarkemmin J.R.R. Tolkienia ja katsomme upean dokumentin Taru sormusten herran -trilogian taustoista. Sen jälkeen oppilaat saavat luoda ryhmissä oman fantasiamaailmansa. Viime vuonna noista kartoista tuli erityisen hienoja! 
Scifi-jakson päätteeksi kirjoitamme luemme ja kirjoitamme itse raapaleita. 
Kirjallisuusjaksoon menee suunnilleen noin neljä viikkoa. 
Luetusta kirjasta oppilaat tekevät lukupäiväkirjatyyppisen raportin joko kirjoitelmavihossaan tai Kidblog-palveluun luodussa sivustossa. Lukupäiväkirjat pitää olla valmiina viimeistään vapun jälkeen. 
Maaliskuussa kahdeksasluokkalaisilla on mahdollisuus osallistua Minna Canth -kirjoituskilpailun julistekisaan. Julisteen tekemiseen olen varannut yhden viikon äidinkielen tunnit. Julistekisa saattaa ajoittua keskelle kirjallisuusjaksoakin, mutta se ei tahtia haittaa.

Mediaa ja vaikuttamista

Loppukevään aikana tarkoitus olisi käsitellä tarkemmin mediaa. Aiheina ovat TV, mainonta ja elokuvat. Teemme kuva-analyysia ja pyrimme tarkastelemaan median luomia mielikuvia kriittisesti. Viime vuonna kokosimme oppilaiden mediatöitä Padletiin. 
Oppilaat saavat laatia vaikuttavan puheen vapaavalintaisesta aiheesta ja esittää sen luokalle. Näistä puheista on yleensä tullut todella hienoja. Viime vuonna kasini eivät olleet motivoituneita puheen kirjoittamiseen ja jätin sen ohjelmasta pois. Edellisenä vuonna puheet olivat todella hienoja ja ne toimivat hyvänä pohjana ysiluokalla tehtävään kirjallisuustyöhön. Uskon, että nykyisten kasieni kanssa homma hoituu hienosti. 
Kahdeksannen luokan äidinkieli on todella monipuolinen kokonaisuus. Minusta tuntuu, että myös oppilaat pitävät sen vaihtelevuudesta. Ja mikä parasta, nämä sisällöt kiinnostavat yleensä myös poikia. Lauseoppia sopii matemaattisesti lahjakkaille pojille ja he ovat kiinnostuneet juuri näistä kirjallisuuden lajeista, joita kasiluokalla käsitellään. Siksi onkin ymmärrettävää, että ysiluokan äikäntunnit ovat monille iso pettymys. 

4 thoughts on “Kasiluokan äikkä on kivaa!

  1. Ulrika

    Kiitos näistä vinkeistä ja koko blogista, nuori äikän ope kiittää! Tuo Tolkien-dokumentti jäi kiinnostamaan. Mikä se on tarkemmalta nimeltään?

  2. Ulrika

    Kiitos näistä vinkeistä ja koko blogista, nuori äikän ope kiittää! Tuo Tolkien-dokumentti jäi kiinnostamaan. Mikä se on tarkemmalta nimeltään?

  3. Anna-Maria Kohtala

    Kiitos kommentistasi! Ja kiva kuulla, että tästä blogista on hyötyä. Oletko tutustunut opetusblogiini Kieli ja kirjallisuus. Sitäkin saa vapaasti hyödyntää. Se löytyy tuosta sivupalkista.

    Tolkien-dokumentti on nimeltään Beyond the Movie: The Lord of the Rings. Se on todella laadukas National Geographicin dokumentti. Se löytyy kokonaisuudessan englanniksi myös YouTubesta.

  4. Anna-Maria Kohtala

    Kiitos kommentistasi! Ja kiva kuulla, että tästä blogista on hyötyä. Oletko tutustunut opetusblogiini Kieli ja kirjallisuus. Sitäkin saa vapaasti hyödyntää. Se löytyy tuosta sivupalkista.

    Tolkien-dokumentti on nimeltään Beyond the Movie: The Lord of the Rings. Se on todella laadukas National Geographicin dokumentti. Se löytyy kokonaisuudessan englanniksi myös YouTubesta.

Leave A Comment