Erilainen itsenäisyyspäiväviikonloppu
Olen ollut nykyisessä työpaikassani vuodesta 2007. Jokaikinen vuosi siitä lähtien olen istunut tänä kyseisenä viikonloppuna kotisohvalla vihkopinojen keskellä ja arvioinut erilaisia kirjoitelmia ja kirjaraportteja.
Tänä syksynä organisoin työni kokonaan uudelleen. Olin kokeillut ns. plussatöitä jo edellisenä vuonna, mutta vasta nyt suunnittelin syksyn työt ja työtavat niin, että lukukauden lopussa minulla ei olisi valtavaa vihkopinoa sylissä.
Tänä syksynä teetin oppilaillani 45 erilaista kirjallista työtä. Kaikki oppilaat eivät luonnollisesti ehtineet tehdä kaikkia töitä. Taulukossa on melkoinen hajonta: ainoastaan muutama oppilas ehtii tehdä kaikki työt, osa jää puolen välin alapuolelle. Tämä on ihan normaalia. Pääasia on, että kaikki oppilaat tekevät aloittamansa työt loppuun asti ja mahdollisimman hyvin. Nopeat oppilaat saavat edetä omaan tahtiinsa, heitä ei kukaan jarruttele.
Kuvassa on toisen kasiluokkani plussataulukko. Plussataulukon lisäksi otan arvioinnissa huomioon koearvosanan ja muutaman kirjallisen työn, josta oppilaat ovat saaneet numeroarvosanan. Kahdeksasluokkalaisille olen antanut tänä syksynä numeroarvioinnin yleisönosastokirjoituksesta sekä dekkariraportista.
Pihlajaista
Upealta vaikuttaa systeemisi!
Pihlajaista
Upealta vaikuttaa systeemisi!
Anna-Maria Kohtala
Kiitos!
Anna-Maria Kohtala
Kiitos!