Järjestystä vihko- ja kirjasirkukseen

Siirryin tänä syksynä luokkakirjojen käyttöön. Se tarkoittaa sitä, että oppilaat eivät saa viedä oppikirjoja lainkaan kotiin vaan kirjat säilytetään luokassa. Tarkoituksena on, että oppilaat tekevät oppitunneilla töitä, jolloin heille ei yleensä tule edes kotiläksyjä. Periaatteessa oppilaiden ei tarvitse ei viedä kotiin myöskään äidinkielen vihkojaan. 
Jotta kaikki kirjat ja vihot ovat varmasti oppitunneilla käytetävissä, ne pitää säilyttää luokassa. Ennen lukuvuoden alkua, mietinkin missä järkevimmin oppilaiden vihot säilyttäisin. Siksipä kipaisin sisustuskaupassa ja hain sieltä teilineitä ja laatikoita vihkoja varten. 
Oppilaiden isot kirjoitelmavihot säilytän valkoisissa lehtitelineissä. Jokaiselle opetusryhmälle on nimikoitu oma teline, josta vihko löytyy. Hyllykön päällä säilytän myös seiskojen uusia Särmä-kirjoja.
Oppilaiden muistiinpano- ja pistarivihkoja varten hankin kolme herkullisen väristä laatikkoa.

Jokainen laatikko on jaettu kahteen osastoon, sillä minulla on jokaisesta luokkatasosta kaksi opetusryhmää. Laatikossa vihot pysyvät hyvässä tallessa.

Samassa telineessä on myös kasien ja ysien oppikirjoille oma paikka.

Oppilaat eivät ole vielä oppineet systeemiä vaan he mielellään livauttavat tunnin päätteeksi oppikirjat ja vihot omaan reppuunsa sen sijaan, että he kiikuttaisivat kaikki tavarat omille paikoilleen.

Tällaisella systeemillä aloitellaan tätä lukuvuotta. Aika näyttää, tuleeko tästä pysyvä käytäntö vai palaanko vanhoihin, tuttuihin käytäntöihin.

Leave A Comment